Saariselkä til Honningsvåg (tirsdag d 23. juni ca 450 km)

Køreturene i Finland var som at køre i en rutsjebane. For vejene gik op og ned af bakker – der var ikke som i fx Danmark sket en planering af vejen. 

Samtidig kunne vi klart mærke da vi drejede i Ivalo at vi nu begyndte at køre i et område hvor der ikke var meget trafik. For byerne blev klart færre og færre – samt mindre og mindre. Det var nu begyndt at komme de ødeområder som vi havde forventet.
Udsigten over Ukonjärvi


På strækningen fra Ivalo til Inari passerer du en stor sø Ukonjärvi hvor der er en flot udsigt over vandet



Udsigten over Ukonjärvi
Men så begynder det også på de meget øde strækninger.



Køreturen fra Lakselv til Honningsvåg er utrolig smuk natur. Men du kan klart mærke et skift i naturen.

Fra Olderfjord (ca 100 km før Honningsvåg) begynder naturen at bliver mere barsk og gold. Især når du kommer til øen Magerøya, som Nordkapp ligger på. Der er Samtidig er det lidt vildt at kikke på vejskiltene som viser at der kun er 100 km tilbage, men gps’en siger at det tager ca 1 timer og 30 minutter. Men det er korrekt, for det er ikke store trafikkerede veje du kan køre på.

Vi havde søgt en del på nettet for at finde ud af om du skulle betale for at køre i tunnelen til Magerøya, men kunne ikke finde informationen om det. Kun at man havde betalt til ca 2012. Men du skulle ikke betale for at passere tunnelen. I Norge er der betaling på en del veje, men princippet er at når omkostningerne til bygning af vejen/broen/tunellen er tjent ind, så stopper de med at opkræve vejafgift. Dette har været tilfældet med tunellen til Magerøya omkring 2013.

Der er et separat indlæg omkring turen til Nordkapp.


Havnen i Honningsvåg

Efter turen til Nordkapp gik vi rundt i Honningsväg. Det er en lille by (ca 2.500 indbyggere), så den store mængde af turister fylder meget. 

der var flere fiskebåde

men de fylder intet mod krydstogskibene

Der bliver stadig fisket fra Honningsväg - og endda også tørret fisk.




Skyfri blå himmel, men selv det kan ikke skjule at naturen er bask der oppe,
bygningerne er meget slidt


Forsøg på at skabe lidt mere hyggelig havnemiljø



for det er en rigtig flot by


Utrolig at vi kunne tage disse billeder uden andre turister på, men da var som om at så snart du kom lidt væk fra havnen, så forsvandt de. Fokus på besøg i Honningväg var klart Nordkapp og ikke at opleve byen.


Det var egentlig lidt synd, for byen var hyggelig - men også hurtigt overstået. Et besøg vi havde planlagt hjemmefra var kirken i Honningsväg. For da tyskerne forlod byen i slutningen af 2. verdens krig, var det med "den brændte jords taktik". Så hele byen - pånær kirken - blev brændt ned.


Inde i kirken var der en lille udstilling omkring hvordan kirken havde set ud efter krigen. Samt at den på det tidspunkt faktisk blev brugt som beboelse/ophold sted for mange.


Der var en rigtig flot udsigt fra kirken over byen/bugten


Nede på havnen står en status over en hund, hvilket man ved første øjekast kan undre sig over. Men vi havde læst om historien bag hunden - Bamse. Hunden kommer oprindelig fra Honningsväg så i 2009 blev der opført en statue af hunden. Et tegn på at selv så mange år efter har nordmændene ikke glemt en hund der under 2. verdenskrig havde stor symbolsk betydning for dem.



Der ankom flere krydstogskibe hver dag, og nogle af dem var rigtig store. Mein Schiff 4 var klart det største vi stødte på i Honningsvåg. Vi så det senere igen i Tromsø

Der ankom flere krydstogskibe hver dag, og nogle af dem var rigtig store. Mein Schiff 4 var klart det største vi stødte på i Honningsvåg. Vi så det senere igen i Tromsø

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Furnes - Vejle (tirsdag d 30 juni - ca 900 km)

Sundsvall – Luleå (lørdag d 20. juni – ca 530 km

Tromsø - Narvik (fredag d 26 juni - ca 250 km)